Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na pokazywanie swoich produktów nie tylko na zdjęciach, ale także na prezentacjach 360 stopni. Czym jest to spowodowane? Jak wskazują wyniki badań firmy Adobe Scene7, klienci sklepów internetowych chcą łatwego i szybkiego wyszukiwania, bez zbędnego przewijania stron i klikania, możliwości powiększenia widoku produktu (tak zwanego zoom), aby móc zobaczyć detale dużej ilości zdjęć, a ideałem jest prezentacja 360 stopni.
Prezentacja taka daje możliwość dokładnego zobaczenia produktu dookoła oraz przybliżania, a w bardziej zaawansowanych prezentacjach z każdej strony nawet z góry. Daje to klientowi wrażenie jakby oglądał produkt na żywo, był blisko niego lub wręcz miał go w dłoniach. Dzięki czemu może rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące zgodności towaru pokazanego w e-sklepie z rzeczywistością. Daje to klientowi poczucie pewności przez co zyskuje przekonanie do podjęcia decyzji o zakupie. Co więcej tak pokazany produkt rzadziej jest zwracany przez po zakupie. W bardziej zaawansowanych prezentacjach można dodać hotspoty czyli punkty, które po najechaniu mogą zawierać dodatkowy opis lub zwrócenie uwagi na jakąś cechę produktu.
Technika tworzenia fotografii 360 ー opiera się na wykonaniu najczęściej 36 zdjęć produktu na specjalnej platformie obrotowej z silnikiem krokowym zsynchronizowany z aparatem fotograficznym. Aparat co 10 stopni wykonuje jedno zdjęcie, następnie obrabia w programie graficznym i składa się je w prezentacje przy użyciu odpowiedniego oprogramowania w całość. Ważny jest również sposób ustawienia produktu na platformie, wycentrowanie, odpowiednie oświetlenie. Szczególnie należy uważać przy jasnych przedmiotach, aby nie zlały się z tłem. Niektóre produkty wymagają również dodatkowych podstawek lub podwieszenia.
Plikiem wynikowym prezentacji 360 stopni może być gif lub pliki html5, które można umieścić na własnej stronie. Można zwiększyć ilość zdjęć dla zwiększenia płynności prezentacji, lecz równocześnie rośnie wielkość co może spowolnić wczytywanie, dlatego optymalne jest użycie 36 zdjęć. Prezentacje w formie gif nie są interaktywne, ale ich zaletą jest to, że można je zastosować w portalach zakupowych, które nie obsługują zewnętrznych skryptów jak np. allegro dla wzbogacenia swoich aukcji. Gif można również w łatwy sposób umieścić na facebooku. Wersja w htmlu5 jest idealna do zastosowania na własnej stronie sklepu. Jej zaletą jest zgodność z większością systemów oraz kompatybilność działania na smartfonach i tabletach. Istnieją także wersje flash, których nie zaleca się ze względu na błędy i luki w tym formacie, od którego widać obecnie odwrót.
Istnieje również technika tworzenia filmów produktowych, w której również korzysta się z platformy 360 stopni. Tyle że w tym wypadku robi się kilkaset zdjęć, które podobnie jak powyższe obrabia się w programie graficznym, następnie w programie do obróbki wideo, gdzie dodaje się zbliżenia przesunięcia podpisy itp.
Wysoki współczynnik konwersji w e-sklepach , zmniejszenie ilości zwrotów co się przekłada na zadowolenie klienta są powodami dla których coraz więcej firm e-commerce decyduje się na wprowadzenie zdjęć obrotowych 360 – na łamy swoich witryn.