Aby sprzedać produkt w sklepie trzeba mieć lokal, dobry towar i odpowiednio zaprezentować go na półkach. Takimi półkami w obecnych czasach stają się strony sklepów internetowych. Więc jeżeli wybraliśmy już odpowiednią platformę sklepową, mamy dobry produkt, to aby go sprzedać trzeba odpowiednio go zaprezentować. Dobrze zrobione zdjęcie ma zachęcić klienta do jego zakupu, słabe zdjęcie, ciemne, na byle jakim tle, może go szybko zniechęcić i spowodować opuszczenie naszej witryny. Należy więc zapewnić takie warunki, aby nasz klient czuł się komfortowo i z przyjemnością buszował po naszym sklepie. Tutaj z pomocą przychodzi fotografia produktowa.
Wydawałoby się, że wystarczy kupić namiot bezcieniowy, włożyć do niego produkt, włączyć lampy, a następnie pstryknąć zdjęcie i gotowe. Nic bardziej mylnego, gdyż każdy produkt jest inny i do każdego należy podejść z uwagą, aby wydobyć jego indywidualne cechy. Dobra fotografia wymaga sporo wiedzy, doświadczenia oraz niezbędnego sprzętu. Aby sprostać tym wymaganiom należy zadbać o kilka bardzo istotnych kwestii.
Może się to wydawać banalne, ale rozpoczyna się od rozpakowania produktu, przygotowania go do zdjęć, a więc montażu (czasem pracochłonnego), wyczyszczenia z kurzu plam i innych niedoskonałości. Kolejny etap to aranżacja, znalezienie najlepszego ustawienia produktu do zdjęcia, ponieważ powinien być prawidłowo odwzorowany, niezniekształcony perspektywicznie czyli nie należy robić zdjęć zbyt blisko od obiektu. Na zdjęciu powinien wyglądać tak, aby oglądający mógł od razu się zorientować gdzie jest góra a gdzie dół, jak produkt jest duży. Należy pokazać fakturę obiektu poprzez odpowiednie zastosowanie oraz ustawienie lamp błyskowych. Lampy muszą być ustawione tak, aby nie dawały zbędnych odblasków tzw. blików, które w pewnych sytuacjach można niwelować za pomocą filtra polaryzacyjnego. Zdjęcie ma pokazać jakich barw produktu ma się spodziewać klient, tak aby nie było rozbieżności i przykrych niespodzianek, że dostał nie to co zamówił. Stąd dobrze jest stosować tzw zarządzanie kolorem, używać kalibratora oraz próbnika kolorów.
Na kolejnych zdjęciach w serii, ogólnych i zbliżeniach trzeba pokazać pozostałe cechy produktu np. jego ergonomiczność, wygodę oraz szczegóły, które na zdjęciu ogólnym mogą być niewidoczne np. praktyczność umieszczenia przycisków lub gniazdka itp.
Jeżeli mamy do czynienia z obiektem metalowym trzeba pokazać tą metaliczność stosując odpowiednio ustawioną blendę. Należy też zwrócić uwagę, aby nie znalazły się na produkcie podczas zdjęć żadne skazy typu ślady palców lub plamy czy kurzu, który jest bardzo widoczny przy zbliżeniach. Można używać np. rękawiczek bawełnianych, które niwelują zostawienie śladów już podczas ustawiania produktu do zdjęcia.
Trzeba także zapewnić produktowi odpowiednią oprawę, zadbać o tło aby było niewidoczne i nie rozpraszało widza, najczęściej w wypadku mniejszych produktów używa się do tego celu tzw. stolika bezcieniowego, który pozwala uzyskać białe czyste tło. W wypadku większych produktów, ustawia się tło fotograficzne dodatkowo je doświetlając.
Czego nie można usunąć podczas przygotowania, trzeba usunąć w postprodukcji w programie graficznym.
Kolejnym etapem jest obróbka, należy dobrać odpowiedni kontrast rozjaśnić lub przyciemnić pewne partię obrazu trzeba zastosować tzw. szparowanie czyli ręczne wycinanie z tła za pomocą lassa bądź pióra i innych narzędzi z palety programów graficznych.
Jak widać fotografia produktowa nie jest prostą sprawą i w tym krótkim tekście nie wyczerpałem wszystkich technik jakich wymaga ta dziedzina. Dlatego jeżeli mamy produkt do sfotografowania najlepiej powierzyć to zadanie specjaliście który zapewni najwyższą jakość. Gdyż tylko takie zdjęcia dadzą satysfakcję klientom i są w stanie wymiernie zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.
Zdjęcia porównawcze: