Wykonanie serii zdjęć produktowych i reklamowych elektronarzędzi, było jednym z zamówień jakie dostałem podczas pracy jako fotograf. Zdjęcia jakie wykonałem trafiły docelowo do katalogów reklamowo- informacyjnych. W poniższym artykule opisuje przykład powstawania jednego z tych zdjęć, czyli aranżowanego zdjęcia reklamowego.
Na fotografii reklamowej, należało zaprezentować zestaw akcesoriów do szlifierki w atrakcyjny wizualnie sposób. W tym celu do zdjęcia przygotowałem jako blat – deskę pochodzącą ze starej szafki, a jako tła posłużyła mi drewniana paleta. Na blacie ustawiłem pudełko z akcesoriami oraz kompozycje z kilku charakterystycznych końcówek do szlifowania, pochodzącymi z fotografowanego zestawu. Do oświetlenia produktu użyłem trzech błyskowych lamp studyjnych.
Pierwszą lampę 600Ws z dużym oktagonalnym softboxem 140 cm ustawiłem po prawej stronie skierowaną na produkt. Lampa ta dawała światło kluczowe. Drugą lampę również o mocy 600Ws z mniejszym 100 cm prostokątnym softboxem ustawiłem po lewej stronie, lekko w kontrze skierowaną na fotografowany obiekt. Trzecią lampę 300Ws z czaszą ustawiłem po prawej stronie daleko za obiektem, aby dawała całkowicie kontrowe oświetlenie, które pokaże obrys pudełka i da ciekawy odblask na blacie oraz poświatę.
Następnie wykonywałem zdjęcia próbne w celu ustawienia mocy i proporcji świateł w trakcie tej próby okazało się że należy ustawić ekran ograniczający ilość światła padającego na tło czyli paletę. Po ustawieniu ekranu proporcje świateł wyglądały tak jak na zdjęciach poniżej.
W takim schemacie ustawienia świateł na tło czyli paletę padała minimalna ilość światła oraz pozostała ona w granicach nieostrości co było celowym zabiegem. Ponieważ zdjęcie było wykonywane przy użyciu obiektywu Canon EF100mm f/2.8 Macro USM przy przysłonie f/4 co dało dość wąski zakres ostrości, który ograniczał się do płaszczyzny o głębokości 3-4 cm, spowodowało to, że końcówki szlifierki położone na blacie były już minimalnie nieostre. Wykonałem więc dodatkowe zdjęcie z ostrością ustawioną na końcówki, które na etapie obróbki zostały połączone w jedną całość. Podczas obróbki graficznej zostały też usunięte drobne niedoskonałości powierzchni produktu oraz kurz i rysy, została także dopasowana kolorystyka, kontrast itp.
Czy zdjęcie produktu jest potrzebne ?
Celem fotografii reklamowej jest pokazywanie zalet produktu, emocji związanych z jego posiadaniem czy używaniem go. Postarałem się, aby na przedstawionym zdjęciu klimat przywodził na myśl skojarzenia z małym warsztatem urządzonym w garażu czy piwnicy, takim jaki ma majsterkowicz amator, gdyż właśnie do takiego klienta została skierowana ta grupa produktów.